1. Bevezets
Ddnagyapm naturalista fest volt s a kpei kell inspircival szolgltak ahhoz, hogy rk alzatot s vonzalmat rezzek a mvszetek irnt. reztem, szmomra a mvszet a legfontosabb, tudtam nekem ezzel, s csakis ezzel kell foglalkozni, hiszen imdtam rajzolni. lveztem azt, hogy amit szavakkal, vagy rsban nem tudtam elmondani, azt kpekkel, rajzokkal elmeslhettem. Klns kedvvel lapoztam kedvenc festim albumait.
Elszr rajzban prbltam kifejezni magamat, mert gy gondoltam, minden mvszet alapja a rajz, s ezt kell kellkppen elsajttani ahhoz, hogy egy jabb szintre lphessek a mvszet tern. Majd tanraim tancsra elkezdtem a festszettel is foglalkozni. A festszet vilga teljesen magval ragadott. Mg inkbb bizonyoss vlt szmomra, hogy nekem a mvszet s azon bell is a festszet adhat ltet ert, amelybl folyamatosan tpllkozhatok. A mvszeteken bell nagy hatssal voltak rm a renesznsz mvszet, Michelangelo szobrai (amit volt szerencsm szemlyesen is ltni), Leonardo zsenialitsa, ksrletez kpessge. Szerettem a klasszicistkat, Ingres-t, David-ot. Imdtam a magyar realistkat, Munkcsy-t, Benczrt. Lenygztt festszetk tkletessge, csodlom azt amit az utkorra hagytak, szerintem ebben rejlik a mvszet ereje. Ezrt rzem gy hogy a mvszet rk.
„Olyan vilgban lnk, ahol ha valaki megkoronzza magt, kirly lesz. Mirt nem tesznek az emberek koront a fejkre? Mert tl gyvk ahhoz, hogy kirlly legyenek.”
- Friedrich Stowasser –
2. Hundertwasser
Hundertwasser remek teljestmnyt nyjtott: nem csak sajtmagnak szerzett szemlyes elismerst, hanem kivvta az osztrk mvszetnek a nemzetkzi tekintlyt. Nemzetkzi hressgg vlt, Bcs pedig visszanyerte ltala szikrz fnyt. Mvszete igazi alternatvt nyjt a modern mvszet nagy rsznek ressgvel szemben.
Hundertwasser mveiben ritka szigor logika, mindent fnyzen, meztelensgben mutat meg, mvszetben nincs nyoma a leegyszerstsnek. Alkotsaiban maga a trgy ll eltrben, kerli az elmletieskedst, s inkbb az rzki dolgokat rszesti elnyben.
Negyven v ta szvvel-llekkel dolgozik, mint mvsz s mesterember.
2.1. Hundertwasser lete s munkssga
1928. december 15-n szletett Bcsben Friedrich Stowasser nven. 1948-ban iratkozott be a Kpzmvszeti Akadmira, azonban mr hrom hnap elteltvel felfggesztette itt megkezdett tanulmnyait; ugyanezen vben vette fel a Hundertwasser nevet, melynek jelentse: Szzvz. Nevezte magt mg Regentagnak Dunkelbuntnak is. Szerinte ha egy embernek sok neve van, sok szemly lesz belle. s valban: fest, ptsz, kolgus s sajt hajjnak okleveles kapitnya egy szemlyben. De tervezett blyeget, s kedvenc tartkodsi helynek, j-Zlandnak zszlt is.
Kezdetben fleg nonfiguratv festszettel foglalkozott. Rendkvl sznes, gyakran gyngyhzas csillogs kpein leginkbb Gustav Klimt dekoratv szecesszis stlusnak, sznkezelsnek hatsa jelenik meg. Els killtsa 1952-ben nylt meg Bcsben. Kzben egyre fokozottabban fordult rdekldse az ptszet fel. Az tvenes vek vgre kidolgozta e trgyban koncepcijt, amelynek kiltvnyszer formban adott hangot, s amelyben fellp a pusztn a hideg sszersgen alapul, elembertelened, funkcionlis ptszet ellen. 1962-ben igen nagy siker trlata nylt a Velencei Biennln. Ausztria hatrain kvl is egyre nvekv ismertsgre s elismertsgre tett szert; mind Nyugat-Eurpa, mind az Egyeslt llamok nyilvnossga lnk rdekldssel vette krl kpzmvszeti-ptszeti kezdemnyezseit, megmozdulsait; a neoavantgrd mozgalmak idejn happeningek rsztvevjeknt is gyakran szerepelt. Mindezek mellett mg kln is kiemelhetjk aktv krnyezetvdi (tervezi s szervezi) tevkenysgt, amelyet ptszeti megnyilvnulsaival szorosan sszekapcsolva 2000. februr 19-n bekvetkezett hallig vgzett. A msodik hazjnak tekintett j-Zlandon nyer vgs nyugalmat.
ptsz pldakpe Gaudi. Gylli az egyenes vonalakat, mert a termszetben ez nem fordul el. Alkotsaiban gyakran hasznl spirlis motvumokat. Megihlettk a keleti templomok hagymakupoli is. " Szerintem a hagymaforma gazdagsgot, boldogsgot, jltet, bsget s termkenysget jelent. Olyan mint egy nagy has n." - vallja. A kzremkdsvel kszlt pleteket knnyen felismerjk nagyon is egyni jegyeirl, elemeirl, vagyis az igen jellegzetes dsztstlusrl. lnk, mly erej, letteli sznek kavalkdja; a termszeti formkval rokon, szablytalanul burjnz alakzatok; tarka, girbegurba oszlopok; kupolk; egy-egy csipetnyi humor a legvratlanabb helyeken is; egy-egy szellemes, tletes megolds a legaprbb rszletekben is – nos igen: ez mind-mind sajtja Hundertwasser pleteinek. m azt kell megltnunk, hogy a megjelen stlusjegyek mgsem csupn a vratlansg, a meghkkents cljbl szlettek, hiszen tbbrl van itt sz: az ptszet hatrterletein jrunk,– azaz hogyan vlhatna valsgg az egyszerre ember- s termszetkzpont ptszet. Hundertwasser szmra taln mindvgig az lehetett a leghangslyosabb krds, hogyan lhetne harmonikusan egytt az ember s l, eleven krnyezete.
2.2. Hundertwasser-hz A bcsi szecesszi, valamint a hbor utni cole de Paris festszete, az informel s az expresszionizmus elemeibl dolgozta ki az tvenes vekben az absztrakci s a figurativits hatrn mozg stlust, 1955-ben a transzautomatizmus elmlett. Dekoratv formavilga npszer s vitatott alkalmazsval az ltala tervezett pleteken is tallkozunk, gy a bcsi Hundertwasser-hzon s a hulladkfeldolgoz pletn.
Bcs vrosa azzal a krssel fordult Hundertwasserhez, hogy ptse meg utpisztikus hzainak egyikt, valami klnlegeset, amely megtestesten Hundertwasser ideljait.
A lwengassei hz tulajdonkppen egy fggleges fal , minden egyes, klnfle sznekkel megklnbztetett laksa szilrd alakzat, nmagba zrt egysg a hzon bell.
A tet vidman lendletes vonala Gaud Casa Miljra emlkeztet, melynek azonban nincsenek az alattuk lv laksbl elrhet kertjei, teraszai. Szles, velt lpcsk vezetnek az utcra, hatalmas parbolikus v bejrati boltvek is Gaudira emlkeztetnek, Hundertwasser a bels teret , amely egy nyeregv jtsztrnek hasznlta fel. Az plet minden egyes rsze hasznosan van kialaktva.
Hundertwasser a hz felptshez kszen kaphat elemeket hasznlt az ptszeti kltsgek cskkentsre, de ezeket szokatlanul j mdon kombinlta. Magn az pleten nem egysges a stlus, hanem egy piacon kaphat termkekbl sszelltott keverk, fnyz hatssal elegytve. Rgi vgya szerint fkat ltetett a hz tetejre, amelyek rnykot nyjtanak s dsztenek, sznestik a hzat, tiszttjk a levegt s a bsg hatst keltik. A tetkert elrhet egy lpcssor segtsgvel az alacsonyabb emeleteken lakk szmra is.
A hz nem klgikai, hanem stirlis haladst jelent. Nem tudomnyos-technikai, hanem trsadalmi megnyilatkozs. „Ez a hz az emberi halads egyik lpse a termszettel s a kreativitssal val harmnia fel.”
„A pop mvszei olyan kpeket alkottak, amelyeket a Broadway brmely jrkelje kpes volt egy pillanat alatt felismerni: (…) mindazokat a remek, modern dolgokat, amelyeket igyekeztek minden ron nem szrevenni az absztrakt expresszionistk.”
- Andy Warhol –
3. A pop-art
A msodik vilghbor utn az Egyeslt llamokban csakgy, mint Eurpban az absztrakt expresszionizmus diadalmaskodik. Egy id utn ez az irnyzat lassan elveszti kezdeti lendlett, s az alkotk nmelyike egyre inkbb csaldik benne. Az j mvszi kifejezsforma szmra teht a terep el van ksztve.
A pop-art megjelense nagymrtkben sszefgg Jasper Johns (szl.: 1930) s Robert Rauschenberg (szl.: 1925), neodadaista mvszek munkssgval. Mindketten a populris ikonogrfibl mertenek, amely az 1908-1910 kztt nagyon aktv Nem York-i Ash-Can School-t idzi. Az 50-es vekben ezek a mvszek ismt mindennapi hasznlati trgyakat visznek a mvszetbe. 1954-tl kezdden Jasper Johns Zszlk, Cltblk s Szmok sorozatokat fest. Formtumuk miatt nehezen dnthet el, hogy autentikus tablkrl van-e sz, vagy festmnyekrl. Kpein gyakran jelenik meg a szrke szn azrt, hogy kizrjon mindenfle rzelmessget. Johns kvetkez tlete a konzervdobozokat s ms hasznlati trgyakat imitl bronzszobrok ksztse. Viselkedse Marcel Duchamp (1887-1968) s a dadaistk munkssgt idzi, a klmbsg annyi, hogy Johns szemlyesen kszti el mveit, mg a dadaistk az iparilag ellltott ksz dolgokhoz menekltek.
Robert Rauschenberg ugyancsak kapcsolatban van Duchamppal, ugyanis az szak-karolinai Black Mountain College-ban tanul. 1953-tl szmos kollzst kszt, amelyek gykerei a kubizmushoz s Kurt SchWitters (1887-1948) munkssghoz nylnak vissza. Vlemnye szerint ez a technika fontos asszocicik, valamint rendkvl gazdag szimultn ikonogrfia ltrejttt teszi lehetv. Rauscheberg az n. combine paintings felfedezje, aminek az a lnyege, hogy klnfle trgyakat helyeznek festett felletre. Az kpei sajtos, hromdimenzis kollzsok. Inspirciul szolgl szmra a klnfle eszmket sszekapcsol szrrealizmus, t magt viszont a banlis trgyak alkalmazsa miatt a dadaizmus kzvetlen rksnek tekintik. Johns s Rauschenberg nem csak ttri a pop-artnak, hanem kpviseli is.
3.1. A POP-ART NAGY-BRITANNIBAN
A „pop” sz eredetvel kapcsolatban klnfle magyarzatok szletnek. Mvszi sszefggsben Angliban jelenik meg elszr. Itt az angol „popular culture” meghatrozs rvidtsrl van sz. A kritikai irodalomba a fogalmat Lawrence Alloway viszi be, agy hatrozva meg azon mvszek viselkedst, akik kritikusan viszonyulnak a tmegtjkoztatsi s tmegfogyasztsi eszkzk populris kultrjnak sztereotpiihoz. Az tvenes vek kzepe tjn a „pop” meghatrozs olyan stlust jell amely meglehetsen szleskren kapcsoldik a modern tmegkultrhoz.
Nem jelenhetett volna meg a pop-art Angliban az Independent Group nlkl, amely 1952-ben alakult meg a londoni Institute of Contemporary Art keretein bell. A csoport tagjai s nvadi: Richard Hamilton s Eduardo Paolozzi (festk), Reyner Banham (mvszettrtnsz, mkritikus), Alison s Peter Smithson (ptszek), valamint a fots Henderson. Rendszeresen szerveztek tallkozkat, amelyek sorn vitatkoznak az eddig mellztt tmkrl, mint pldul a gpkocsi, a kibernetika, vagy a rock and roll. A csoport szmos mvszi rendezvnyt szervezett egszen 1956-ig. Legfontosabbnak az utols mvszi vllalkozsuk bizonyult, a „This is Tomorrow” (1956), amelynek sorn elkerltek a pop-art alapvet tmi: a reklm s a mdiumok sztrjai. Ezt a killtst tekintik az j irnyzat szletse pillanatnak. A tizenkt csoportra osztott mvszek tizenkt pavilonban befejezett szenzorikus trbeli szimulcit hoznak ltre. Tevkenysgkben lthat a klnbz mvszeti gak s kifejezsi eszkzk sszekeversnek szndka. Ez a dadaistkhoz hasonl aktivits fogja ksrni a pop-art jegyben mkd mvszek minden cselekedett.
A killts idejn a kritika klns figyelmet fordt Richard Hamilton: Just What is itt hat Makes Today”s Homes so Different, so Appealing? Cm kpre Egy modern laksbelsben szereotp pr lthat – a testpt kezben hatalmas nyalkval, amelyen nagybets „ pop” felirat lthat, a kanapn pedig sztriptztncosn l. Ez a kollzs a pop ikonogrfija, s eszttikai alapjai tmrtsnek kifejezje. Megtallhat itt a pop-artra jellemz technika ( magn s porszv), a reklm irnti rdeklds, hivatkozs a szexre, vonzds a sztereotpikhoz, a ltvnyossgokhoz s a kpregnyekhez, s mindez sajtos, meglep hangulatban, a mfajok s mnemek sszekeversbl ered humorral bemutatva. A tmegkultra, amely ltrehozta ezt a kollzst, a korabeli sajtbl, a mindennapi „kpekbl” ered, ami vrosi jelleg.
A pop mvszet kvetkez hullma az tvenek vek vgn jelenik meg. Kpviseli els sorban a Royal College of Art-bl kerlnek ki s az 1959-ben rendezett „Place” killts sorn fedezik fel ket. Itt elssorban Richard Smith (szl.:1931) s Peter Blake (szl.:1932) emltend meg. Smith ismert szemlyisgek, vagy hasznlati trgyak fotit nagytja ki s nagy, lapos, sznes foltokkal fedi be ket. Blake festszete, amelyben a tindzser kultra dominl, mg rthetbb. Csakhamar megjelenik a pop mvszek harmadik nemzedke: Patrick Caulfield (szl.:1936), David Hockney (szl.:1937), Allen Jones (szl.:1937), Peter Philips (szl.:1939), Derek Boshier (szl.:1937), R.B. Kitaj (szl.:1932) s Pauline Boty (szl.:1938-1966). k Londonban jelenkezdnek 1961-ben, a nagy sikernek rvend „Joung Contem-poraries” killts idejn. Tbbsgk a Royal College of Art vgztt nvendke. Rendkvl sokszn festszetket az a nyomatk hangolja ssze, amit a rajzra helyeznek, amely ezltal egyre inkbb lthat, s akadmikus lesz. Ezek a mvszek azonban ksbb annyira eltr plyt vlasztanak, hogy ami kezdetben sszekttte ket, az csakhamar eltnik, maga a pop-art pedig inkbb az Egyeslt llamokban fejldik, mint Angliban.
3.2. A POP-ART AMERIKBAN
Amikor az amerikai pop-art a hatvanak vek elejn szletik, ppen akkor, amikor angol vltozata lemen szakaszma rkezik. Annak ellenre, hogy nem tlsgosan tr el a brit vltozattl, az amerikai pop-art msfle mvszi fejlds eredmnye, msok felbukkansnak az okai is. Anglihoz hasonlan az amerikai pop-art motvumai a htkznapi letre, a technikra, a sorozatgyrtsra, a mdira s annak termkeire utalnak, mindamellett sokkal kritikusabb s politikailag elktelezettebb, mg az amerikai mvszek megllnak a valsg bemutatsnl, nem tmadnak s nem vdolnak.
Az 50-es vek vgn John Cage (1912-1992) hatsra az amerikai pop-art meghatroz eleme a heppening. Ez az llandan ksrletez zeneszerz hirdeti az emberi tevkenysg klnbz terletei kztt meglv hatrok megszntetsnek szksgessgt, s ami ezzel egytt jr, hogy be kell vinni a mvszetbe a hatrain kvl es elemeket. Klnsen nagyra tartja a kollzsokat, a zajok alkalmazst a zenben, valamint a trgyak hasznlatt a festszetben.
1960-ban Oldenburg ltrehozza a The Car Crash-t, mikzben olyan benyomst kelt, amint amit gpkocsibaleset idejn lehet tlni. Eurpban a happeningek ksbb jelennek meg s absztraktabb jellegek. Sokkal kevsb jtkosak, extrm helyzetekre koncentrlnak, amelyeket sokszor nem lehet sem trsadalmilag, sem eszttikailag elfogadni.
1960-ban a pop-art legjelentsebb alakja Andy Warhol (1928-1987) kezdi el a Coca-cols vegek-kel a mindennapi hasznlati trgyak, ipari termkek, vagy reklmmotvumok bemutatst. Ksbb bevisz festszetbe kpregnyrszleteket, pp gy, mint ahogy mint az amerikai pop-art msik fontos alkotja, Roy Lichtenstein (1923-1997). Oldenburg viszont gipszbl, manyagbl, vagy textilbl kszt hatalmas, hromdimenzis, tarts, vagy rugalmas struktrkat. Kszt trgyakat eredeti mretkben is.
Az amerikai pop-art els killtsai 1960-ban hatrozott ellenrzseket vltanak ki a nzkben. A kritikusok nem fogadjk el a mvszeti szfrba tartoznak az ltaluk ezidig megblyegzett fogyaszti trsadalmat. Egyesek azonban kitrnek ebbl s a pop-rtot akkor kezdik komolyan venni, amikor a Nem York-i Museum of Modern Art a kollzs s az assemblage technikkat bemutat killtst rendez (1961). Ismert s hres mvszek mellett megjelennek itt a pop alkotk fiatal nemzedkeinek tagjai. A kvetkez vben a soron kvetkez – ezttal az j realistk munkssgt bemutat killts megszilrdtja a pop-art szerept a mvszettrtnetben. Ez az irnyzat a hetvenes vekben is aktv marad. A kvetkez vtizedben is megtallhat lesz nhny mvsz munkssgban.
3.3.ANDY WARHOL (1928-1987)
Amerikai (USA) mvsz, a pop art legismertebb kpviselje. 1928. augusztus 6-n szletett Pennsylvaniban. Apja bnysz, majd kmves, 1942-ben hal meg. A pittsburgi Carnegie Institute of Technologyban folytatott ngyves tanulmnyai s mvszi diplomjnak megszerzse utn, 1949-ben telepedett le New Yorkban, illusztrcik s a sajtfotk forma- s motvumvilgt felhasznlva ksztette el els grafikit s vszonra szitzott kpeit a hatvanas vek elejn, amelyeket 1963-tl a Factorynak (Gyrnak) nevezett mtermben lltott el sorozatban. A Warhol vzlatai alapjn kszlt sorozatokon szmos asszisztens dolgozik – tbb mint 2000 m kszl kt v alatt! Az lnk, rikt sznek segtsgvel ugyanazon trgy, vagy erszakos cselekmny, baleset ltvnynak a megismtlsvel ezek a mvek az emerikai civilizci illusztrcijv vlnak. Az irodaknt is funkcionl Factory az underground kultra kultikus helysznv vlt, itt gyltek ssze Warhol "szupersztrjai", akikkel els filmjeit ksztette, itt mkdtt a Velvet Underground rockzenekar, egszen 1968-ig, amikor Warhol - az ellene elkvetett mernylet utn - feladta e nyitott letformt. Warhol a hatvanas-hetvenes vek pop s alternatv kultrjnak emblematikus alakjv vlt, miknt az ltala bevezetett mvszeti elvek s mdszerek is (a tmegkultra, a fogyaszti trsadalom termkeinek ikonn emelse; a gpies "termk-elllts" mint alkotmdszer; a szerialits s az egyedisg/egynisg tkztetse a sztrcsinls mechanizmusban stb.) mind a mai napig j s j kvetkre tallnak. A mvsz 1987. februr 22-n, New Yorkban hal meg. Magyarorszgon 1991-ben volt killtsa a Mcsarnokban.
3.4.Campbell leves-konzerv – 1962 Andy Warhol
Campbell leveskonzerv (szerigrfia) (lsd. 7. kpmellklet) egyike azon korszak els kpeinek, amelyben a dollrokat s a coca-cols vegeket brzol alkotsok kszlnek. Egy hossz sorozat eleme, amelyben msfajta levesek is megjelennek. Megvltozik a konzervek mrete s a motvum szne, valamint az brzolt dobozok mennyisge is. Warhol gyakran kszt teljes sorozatot is ugyanarrl a motvumrl. A motvum ismtlse az brzolt, iparilag gyrtott trgyak msolsnak eredmnye. Ennek az imitcinak a hatsa akkor a legersebb, ha a motvum ugyanazon a vsznon kerl tbbszr bemutatsra. Ezek a sorozatok Warhol mvszetnek hatrozott talakulsrl tanuskodnak. A kezdeti korszak stilizlt rajzstlusa helyt az egyszer msols foglalja el: a kontrok hatrozottak, a kontrasztok ersen hangslyozottak, a sznek leggyakrabban alapsznek, amelyek lapos foltokknt kerlnek fl a vszonra. A Campbell leveskonzerv szine a vszon teljes fellett elfoglalja. A mvsz kzpre helyezi s enyhn fellrl brzolja, hogy kiemelje hromdimenzis jellegt.
3.5.Marilyn Monroe – 1964 Andy Warhol
Warhol egyik leggyakrabban ismtld motvuma Marilyn Monroe. (lsd. 8. kpmellklet) Ez a tma a nagy sztrokrl 1962-ben elksztett portrsorozathoz tartozik. Ezek a figurk az amerikai sikrtrtnet, valamint az olykor tragikus kimenet trsadalmi felemelkeds – Mint Marilyn Monroe esetben akinek ngyilkossgt titok vezi – megszemlyesti. Warhol kpe alig pr nappal a sznszn halla utn kszl. Alakjban a mvszt nem a sexszimblum vonzza, hanem hogy a sznszn az amerikai trsadalom megtestestje. Szerinte szpsge nem erotikus jelleg, hanem kpzmvszeti. Monroe a Warhol ltal leggyakrabban festett szemly. Arca munkssga egyik jelkpv vlik. Warhol sokszorostja a sznszn arcrl kszlt kpeket, a soha be nem fejezd msolat hatst kvnja ezzel elrni. Elssorban a vizulis hats rdekli, s nem a valsgh brzolsmd. Az lnk, mersz sznek nem mindig felelnek meg a valsgnak, sznes foltokknt kerlnek a vszonra. A szerigrfia alkalmazsa stilizlja a formkat, egyben hangslyozza az arcok sztereotip hatst.
Szerigrfia: olyan grafikai technika, amely sablon segtsgvel trtn rajzolsra emlkeztet. Lehetsget nyjt a m vgtelen sokszorostsra. A vszonra fesztett, blokkol anyaggal lefedett selyem al – azoknak a kivtelvel, ahol a rajz vonalai futnak – egy paprt helyeznek. Ezutn kefe segtsgvel viszi fel a festket, amely a selyemhl szabad szemein keresztl a paprra kerl. A sokszn szerigrfia annyi selymet ignyel, amennyi az alkalmazott sznek szma.
3.6.narckp – 1967 Andy Warhol
Egy vvel ennek az narckpnek a megfestse utn Warholt meglvik. A mvszen azonnal sebszeti beavatkozst hajtanak vgre s a korhzban kt hnapig kzd a halllal.
Warhol szmos narckp szerzje. Klmbz alkoti fantziknak engedve szinte a vgtelensgig visszatr ehhez a tmhoz. Az 1967-bl szrmaz narckp nem klnbzik az ebben a korszakban alkotott tbbi portrtl. A felvett pz nagyon egyszer s Warhol tbb vltozatot kszt belle. Dominl a vrs s a zld, ers ellenttben a komplementer sznekkel, melegekkel s hidegekkel egyarnt. A Montrelban megrendezett Expo’67en Warhol hat ugyanolyan narckpet llt ki. Sajt arca sokszorostsnak tnye az felfogsban nem egy devalvcis folyamat. A trgyak, filmsztrok, llatok, autbalesetek s sajt maga kztti egyenrtksg fellltsnl az a tny vezrli hogy ezen motvumok sszessge ltalnosan ismert, s npszer.
4. A rajz tanszk kifestse
4.1. Tervezs
Pr bartommal gy gondoltuk, hogy a diplomamunknk gyannt valami olyat hozunk ltre, ami j, merben eltr az eddigiektl. gy reztk, hogy a rajz tanszk res, sivr falait izgalmasabb lehetne tenni. Ezrt dntttnk gy, hogy a diplomamunknk nem lehet ms, mint a rajz tanszk falainak szekkkkal val kitltse.
4.2. Elkszletek
Mindenek eltt beszltnk Lrincz Zoltn tanszkvezet rral s elmondtuk, mi kzs projektnk clja, mik az alapkrdsei, pldul miket brzolnnk, milyen sorrendben kvetkezzenek a kpek. A tanszkvezet r javaslatra – amivel mindenki felttel nlkl egyetrtett – hogy a kpek kronologikus sorrendben kvessk egymst lentrl flfel haladva. Miutn ezeket az alapkrdseket megtrgyaltuk s Lrincz tanr r is ldst adta az tletnkre, elkezddhetett az rdemi munka, amelyet gondos tervezs elztt meg. Mindenki aszerint vlasztott, hogy mi az a tma, ami a hozz legkzelebb ll. Tth Csaba tanr urat felkrtk, hogy felgyeletvel s hasznos tancsaival segtse kis csoportunk munkjt.
4.3. Vzlatok, tervek elksztse
Kvetkezett a helyszn feltrkpezse s a vzlatok elksztse, amit szmtgp segtsgvel ksztettnk el. A megfelel tervek bemutatsval kezdhettk csak el az rdemi munkt. Kisebb problmnk az llvny beszerzsvel addott, de mivel ezt a problmt is sikerlt kikszblnnk ez az akadly is elhrult.
4.4. A kpek elksztsnek folyamata
4.4.1. A technika
A kpek szekk technikval kszltek. A fresk s a szekk kzti klnbsg abban ll, hogy amg a freskt friss vakolatra festik, vzfestkkel, amelybl a lassan kivl kalcin aztn vkony tltsz rteggel vonja be a festmnyt, amelynek sznei gy vdettek s lnkek maradnak, addig a szekknl elzetesen gondosan lekezelt, lemeszelt, lealapozott falra trtnik a fests. Amely esetnkben eltrt a hagyomnyos eljrstl, mert a falat elzetesen manyag alap falfestkkel kezeltk. A falfellet megvizsglsa utn kijavtottuk a felmerl hibkat glettel s vakolanyaggal. Aztn a kpek helyt lealapoztuk manyag alap mlyalapozval, majd kezddhetett a munka.
4.4.2. Pop-art falfestmny elksztsnek folyamata
Pop-art arckpek elksztshez (amelyet Andy Warhol egyik munkja inspirlt) szksg volt trsaim fotjra , melyet digitlis fnykpezgp segtsgvel a rajz tanszken ksztettnk el megfelel fnyforrs ignybevtelvel, amely esetemben egy rajz tanszki reflektor volt. Majd az gy elkszlt kpeket szmtgp segtsgvel a Pop-art stlusnak megfelelen sznekre bontottam, amelynek koncepcija az volt, hogy mindegyik portrt hrom fle szn alkotott.
4.4.3. A kpek felfestse
A pop-art portrk felfestse a kpek falra trtn vzlatos felrajzolsval kezddtt. Miutn a portrk vzlatai a falra kerltek, kezddhetett a kpek sznekkel val kitltse. A festst Zefra diszperzis falfestkkel s annak sznezkeivel vittem vghez. A kidolgozst egy adott szisztma szerint kezdtem el fellrl lefel az esetleges hibk - mint pldul lecsorg festk – ne krostsa a mr elkszlt kp rszeit. Miutn elkszlt a fels hrom portr, amelyet llvny segtsgvel sikerlt befejeznek, jhetett az als hrom portr sznezse. A munka a mr emltett szisztma szerint folytatdott a kp elkszlsig. Majd kvetkezhetett a felmerl hibk korrigls, pldul kpek szleinek kiegyenltse.
4.4.4. Hundertwasser falfestmny elksztsnek folyamata
A rajz tanszk bels ternek adottsgait figyelembe vve ktsg sem frhetett hozz, hogy a msik festmnyem Hundertwasser kp lesz. Miutn megtalltam a megfelel kpet, elhelyeztem a szmra megfelel helyre, elkezddhetett a kp rajzzal trtn felvzolsa a falfelletre. A kp sznekkel trtn kitltsnek szisztmja - hasonlan a pop-art kpek festshez - fellrl lefel haladva trtnt. Melynek folyamn nagyobb sznfoltokat raktam fel. Majd ezeket a sznfoltokat egyre rszletesebb, konkrtabb tettem. Az gy elkszlt m tkletesen beilleszkedett a rajz tanszk hangulatba.
|